46e Congrès Annuel de la North American Society for Seventeenth Century French Literature Rollins College and the University of Central Florida, Orlando, FL, USA 1-3 Juin 2016 Création, recréation, et récréation : pré-modernité et post-modernité.


APPEL A COMMUNICATIONS

 

46e Congrès Annuel de la North American Society for Seventeenth Century French Literature

Rollins College and the University of Central Florida, Orlando, FL, USA

1-3 Juin 2016

Création, recréation, et récréation : pré-modernité et post-modernité.

Orlando, Floride, peut se considérer très privilégiée d’inspirer une discussion sur la création et la recréation engendrant une récréation: en effet, la ville vit à l’ombre de Disney Corporation, dont les plus célèbres recréations sont basées sur des textes du dix-septième siècle français, et notamment les contes de Charles Perrault. De ce point de vue, que ce soit un feu d’artifice extraordinaire au détour d’un château princier, une histoire moralisante à en régaler enfants comme parents, ou encore une représentation théâtrale qui ressort de la magie, les trois cents ans qui séparent Orlando de Versailles semblent être anéantis devant le même résultat : les parallèles entre les dix-septième et vingt-et-unième siècles se fondent dans la perspective égale d’amuser tout en instruisant son monde.

Le but de ce congrès inter- et transdisciplinaire est d’examiner le plus largement possible le concept et les pratiques de l’amusement pendant la formation du monde moderne dont le XVIIe siècle français est le fondement. Nous cherchons à considérer d’un côté l’origine, l’économie, et la politique de la récréation dans les champs littéraires, artistiques, scientifiques, populaires, mondains, évènementiels, etc…, et leur évolution au cours du(des) siècle(s) de Louis le Grand. Puisque cette époque est primordiale dans l’évolution de l’Europe, et parce qu’elle est inspirée par son passé et qu’elle est précurseur du monde moderne, nous voulons également explorer les procédés de recréations des œuvres du grand siècle, et la façon dont les sociétés et leurs cultures se sont transformées, afin de les mettre en rapport avec leurs inspirations, qu’elles soient antiques ou contemporaines, françaises ou autres. Cet aspect du congrès explore les relations entre la création et la recréation d’une œuvre, et transgresse les barrières éphémères du temps et de l’espace pour étudier aussi bien le dix-septième siècle lui-même que l’influence qu’il a toujours sur notre monde.

Dans l’esprit de ce congrès, nous encourageons les séances et les présentations les plus créatives, et récréatives. Nous souhaitons également des propositions venant de toutes les disciplines et ayant des perspectives inter- et transdisciplinaires adressant certains aspects de ce large sujet. Nous encourageons de même les communications sur l’éducation et la pédagogie en rapport au XVIIe siècle et à son rayonnement.

Les propositions de communication (300 mots) sont à envoyer avant le 1er janvier 2016 : nasscfl2016@gmail.com

Le comité évaluera les propositions et en rendra compte aux intervenants le 20 janvier 2016.

Séances provisoires : la liste n’est pas exhaustive et nous vous encourageons à nous proposer d’autres thèmes :

PEDAGOGY I: EGG sponsored: Game-based / gamified pedagogy

PEDAGOGY II: Teaching pre-modernity: Interdisciplinarity in the liberal arts

FILMS: contemporary representations of the ancien régime’s culture and texts

THEATRE: Postmodern representation of the ancien régime

MUSIC: Entertainment at the courts of Louis XIII and Louis XIV

FAIRY TALES: 17th century fairy tales and motifs in our entertainment culture.

PARIS-PROVINCE : Madame de Sévigné et le divertissement de cour dans et par la correspondance

INTERDISCIPLINARY ROUNDTABLE: Tagging the birth of modernity and its end: disciplinary pluralism

THE NEW WORLD: early-modern entertainment in the colonies (Caribbean, Canada)

LA ROUTE DES INDES: east and west riches viewed through the eyes of the ambassadors

PIRACY: early and post-modern world

COMPARATIVE POP-CULTURE: Superheroes, fairies and zombies, 17th, 21st centuries

SCIENCE-/-FICTION? The beginning of our era starts with the scientific revolution

PLAIRE ET INSTRUIRE: entertainment in Paris, in Province, and at the courts

LE SALON: birth of mundane entertainment

THE CONSTRUCTION OF VERSAILLES: creating the biggest entertainment venue in the world

 

Organisateurs:

Benjamin Balak, Dept. d’Economie, co-président de la NASSCFL Rollins College : bbalak@rollins.edu

Susan Libby, Dept. des Arts, Rollins College: slibby@rollins.edu

Monica Montalvo, Dept. de Langues et Littératures Modernes, UCF : Maria.montalvo@ucf.edu

Charlotte Trinquet du Lys, co-présidente de la NASSCFL, Dept de Langues et Littératures Modernes, UCF : anne-charlotte.trinquet@ucf.edu

 


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CALL FOR PAPERS

46th Annual Congress of the North American Society for Seventeenth Century French Literature

Rollins College, the University of Central Florida, Orlando, FL, USA

June 1-3, 2016

Creation, Re-creation, and Entertainment: Early Modernity and Postmodernity

Orlando, Florida, may be one of the best places to discuss the subject of creation and re-creation of entertainment: the city lives under the shadow of Disney corporation, whose most celebrated re-creations are based on French texts from the 17th century French literature, and in particular Perrault’s fairy tales. From this perspective, whether we speak of fireworks in the shadow of a prince’s castle, a morality tale to entertain children and parents alike, or even a theatrical representation that seems to appear from magic, the three hundred years that separate Orlando and Versailles seem to disappear: the parallels between the 17th and 21st centuries are founded on the same drive to enliven and enlighten one's world.

The purpose of this inter- and transdisciplinary conference is to investigate the concept and practices of entertainment during the formation of the modern world, for which the 17th century is a pillar. We will consider the economics, the politics, and the institutions of literary, artistic, popular, scientific, and mundane works, as they evolved in 17th and early 18th centuries. This era being drawn from its past and having shaped the system of the modern world, we want to also explore the processes of re-creations of 17th century works, as societies and their cultural artifacts are globally transformed through their various inspirations. This aspect of the conference explores the relationship between the creation and the re-creation of a work, and transgresses the ephemeral barriers of time and space to study the 17th century, its influences, and the impact it had and continues to have on our world.

In the spirit of the topic, we encourage the most creative (and entertaining) panels and presentations. We welcome submissions from all disciplines and inter/transdisciplinary perspectives that address some aspect of this broad topic. We also encourage you to submit papers and panels on education and pedagogy in relationship to the 17th century and its influence.

 

Abstracts proposals for presentations (300 words) have to be sent by January 1st, 2016: nasscfl2016@gmail.com

The committee will evaluate the abstracts and notify the panelists by January 20, 2016.

Tentative sessions: the list is non-exhaustive and you are encouraged to submit other themes:

PEDAGOGY I: EGG sponsored: Game-based / gamified pedagogy

PEDAGOGY II: Teaching pre-modernity: Interdisciplinarity in the liberal arts

FILMS: contemporary representations of the ancien régime’s culture and texts

THEATRE: Postmodern representation of the ancien régime

MUSIC: Entertainment at the courts of Louis XIII and Louis XIV

FAIRY TALES: 17th century fairy tales and motifs in our entertainment culture.

PARIS-PROVINCE : Madame de Sévigné et le divertissement de cour dans et par la correspondance

INTERDISCIPLINARY ROUNDTABLE: Tagging the birth of modernity and its end: disciplinary pluralism

THE NEW WORLD: early-modern entertainment in the colonies (Caribbean, Canada)

LA ROUTE DES INDES: east and west riches viewed through the eyes of the ambassadors

PIRACY: early and post-modern world

COMPARATIVE POP-CULTURE: Superheroes, fairies and zombies, 17th, 21st centuries

SCIENCE-/-FICTION? The beginning of our era starts with the scientific revolution

PLAIRE ET INSTRUIRE: entertainment in Paris, in Province, and at the courts

LE SALON: birth of mundane entertainment

THE CONSTRUCTION OF VERSAILLES: creating the biggest entertainment venue in the world

 

Organizers:

Benjamin BalakNASSCFL co-president, Dept. of Economics, Rollins College: bbalak@rollins.edu

Susan Libby, Dept. of Arts, Rollins College: slibby@rollins.edu

Monica Montalvo, Dept. of Modern Languages and Literatures, UCF: Maria.montalvo@ucf.edu

Charlotte Trinquet du Lys, NASSCFL co-president; Dept. of Modern Languages and Literatures, UCF: 

anne-charlotte.trinquet@ucf.edu

 

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