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Dear Colleagues,
We are delighted to announced the online, open access publication with the MIT Press of our bilingual volume, Databases, Revenues, and Repertory: The French Stage Online, 1680-1793 https://cfrp.mitpress.mit.edu/. This work is an innovative collection of original essays that explore an important initiative in the digital humanities, the Comédie-Française Registers Project (CFRP). Databases, Revenues, and Repertory takes advantage of this unique online archive to explore programming decisions made by the royal troupe in Paris during the Enlightenment and the French Revolution. Scholars of the period know that the plays of Molière, Racine, Corneille, and Voltaire were frequently performed, but the troupe’s full repertory in this 113-year period consisted of more than 1,000 plays written by over 300 authors, spread across more than 33,000 nightly performances.
How did politics, economics, and social conflict shape the troupe’s repertory and affect its finances? Was the theater a space for critical discussion of public issues, or a place to seek escape from the uncertainties of the world? Several essays in the volume explore the long-term trends in box office receipts and repertory decisions across the century, while others focus on the critical years around 1760, when the influence of Enlightenment ideals and authors made itself felt on the French capital’s premier stage. A third set of essays considers the uses of digital humanities methodologies in the study of French theater history and in the humanities more generally—how new are the methodologies and conclusions of digital humanists, how do these applications reshape the questions we ask of literature and cultural history, and how do they expand our sensory understanding of the past?
Sylvaine Guyot, Harvard University
Jeffrey S Ravel, MIT
Table of Contents
S. Guyot and J. Ravel, “Introduction: Digital Technology and Theater History”
I. Interpreting Data, Visualizations, and Sound
J. Ravel, “The Comédie-Française by the Numbers, 1752-2020”
J. Peters, “Looking at the Literary: Data-Driven Visualizations and the Comédie-Française Registers Project”
J. Cherbuliez, “The Sound of Theater: Crowds, Acoustics, Oration”
D. Edelstein, “Comment: Back to the Future"
II. Eighteenth-Century Repertory and Revenues
W. Weber, “The Parallel Canons at the Opéra and the Comédie-Française at the End of the Old Regime”
F. Velde, “An Analysis of Revenues at the Comédie-Française, 1680-1793”
D. Miller, “Comment: Defining Repertory”
A. McCants, “Comment: Money, Prices, and Accounting for Taste: Theater Economics as Revealed by the Comédie-Française Registers Project”
III. Circa 1760
T. Luckett, “Financial Difficulties and Business Strategies at the Comédie-Française During the Seven Years War”
P. Frantz, “The Voltaire Moment”
L. Clay, “The Strange Career of Voltaire, Bestselling Playwright of Eighteenth-Century France”
L. Connors, “Comment: Celebrating Voltaire in the 1760s”
Postface
C. Biet, S. Harvey, A. Sanjuan, “The CFRP, from Archaeology to Futurology”
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Chères et Chers Collègues,
Nous avons le plaisir de vous annoncer la parution en ligne et en accès ouvert, chez la presse universitaire de MIT, de notre volume bilingue - Databases, Revenues, and Repertory: The French Stage Online, 1680-1793 https://cfrp.mitpress.mit.edu/. Cette œuvre prend pour objet un vaste projet en humanités numériques consacré aux Registres de la Comédie-Française. Ce collectif interdisciplinaire s’appuie sur ce corpus d’archives numérisées sans égal pour étudier les choix de programmation et la politique tarifaire mis en œuvre par les Comédiens-Français au siècle des Lumières et sous la Révolution. Si l’on sait communément que Molière, Racine, Corneille et Voltaire se trouvaient souvent à l’affiche au XVIIIe siècle, les registres révèlent que sur une période de 113 ans, avec plus de 33 000 soirées de représentation, le répertoire de la Comédie-Française comptabilise plus de mille pièces, écrites par plus de 300 dramaturges.
Quel était l’impact des événements politiques, du contexte économique, des tensions sociales et des rivalités institutionnelles sur la constitution du répertoire de la troupe et sur son équilibre financier ? Le théâtre d’Ancien Régime constituait-il un lieu de discussion des questions socio-politiques, ou un espace de divertissement à l’écart des troubles du monde ? Certaines contributions de cet ouvrage s’attachent à identifier les tendances majeures qui caractérisent les revenus et les décisions de programmation de la Comédie-Française pendant plus d’un siècle, tandis que d’autres se concentrent spécifiquement sur le tournant des années 1760, quand l’influence de la pensée et des grandes figures des Lumières devient éminemment sensible sur la scène parisienne. Dans une perspective autre, un troisième ensemble d’articles se propose de sonder les apports des méthodes numériques pour l’étude de l’histoire du théâtre et pour les sciences humaines en général : les procédures d’enquête et les résultats des humanités numériques sont-ils radicalement inédits ? Sous quelles conditions ces nouvelles méthodologies conduisent-elles à reformuler les questionnements de la critique littéraire et de l’histoire culturelle ? Dans quelle mesure ces approches sont-elles aussi l’occasion d’approfondir notre compréhension sensorielle du passé ?
Sylvaine Guyot, Harvard University
Jeffrey S Ravel, MIT
Table des matières
S. Guyot and J. Ravel, “Introduction: Histoire du théâtre et humanités numériques”
I - Interpréter les archives: données, visualisations, sons
J. Ravel, “La Comédie-Française par les chiffres, 1752-2020”
J. Peters, “Voir le littéraire: la visualisations des données et le Projet des Registres de la Comédie-Française”
J. Cherbuliez, “Les sons du théâtre: publics, acoustique, déclamation”
D. Edelstein, “Commentaire: Retours vers le futur"
II. Répertorier et recettes au XVIIIe siècle
W. Weber, “Les repertoires parallèles de l'Opéra et de la Comédie-Française à la fin de l’Ancien Régime”
F. Velde, “Une analysis des recettes de la Comédie-Française, 1680-1793”
D. Miller, “Commentaire: Définir le répertoire”
A. McCants, “Commentaire: Revenues. Prix, comptabilité: l’économie théâtrale révélée par le Projet des Registres de la Comédie-Française”
III. Autour de 1760
T. Luckett, “Troubles financières et stratégies commerciales à la Comédie-Française pendant la guerre de Sept Ans"
P. Frantz, “Le Moment Voltaire”
L. Clay, “L’étrange carrière de Voltaire, le dramaturge le plus rentable du XVIIIe siècle”
L. Connors, “Commentaire: Célébrer Voltaire dans les années 1760”
Postface
C. Biet, S. Harvey, A. Sanjuan, “Le Programme RCF, de l’archéologie à la futurologie”