2011 Number 59
Works from present and past members of the North American Society for Seventeenth-Century French Literature
L'Anecdote ou la fabrique du petit fait vrai. Un genre miniature de Tallemant de Réaux à Voltaire (1650-1756). PhD, Paris-Sorbonne, 2012.
Ed. avec Laure Depretto: Ecritures de l'actualité sous l'Ancien Régime. Littératures classiques (Forthcoming 2012).
Ed. Teaching Seventeenth and Eighteenth-Century French Women Writers. New York: Modern Language Association, 2011
Créature sans créateur. Pour une anthropologie baroque dans les Pensées de Pascal. Scholarly monograph. Saint-Nicolas, Québec: Presses de l’Université Laval (Collections de la République des Lettres), 2010.
Borrowed Feathers: Plagiarism and the Limits of Imitation in Early Modern Europe. Editor and author of the critical introduction (13 p.). Oslo: Unipub, 2008.
The Marginalization of the Mémoires of Louis XIV. The European Legacy. (Forthcoming)
’Fail Better’: Pascal and the Good Uses of Failure. Seventeenth-Century French Studies 33.2 (2011), 72-79.
Boileau et Racine ont-ils composé les inscriptions de la galerie des Glaces à Versailles? XVIIème siècle 63.1 (2011), 149-156.
Vous m’avez fait voir des choses que j’ai ressenties’: Le roi, son peintre et la question des émotions publiques. Littératures classiques 68 (2009): 43-56.
Le savoir d’un conte moins conte que les autres: le Sans Parangon’ de Préchac et les limites de l’absolutisme. Féerie 6 (2009): 163-178.
Plus d’éclaircissement touchant la grande galerie de Versailles’. Du nouveau sur les premières inscriptions. XVIIème siècle 61.2 (2009), 321-343.
*Work in progress: Study on royal exemplarity, on royal glory, and on Pascal and failure.
Instituer un art’: politiques du théâtre dans la France du premier XVIIe siècle. Paris: Honoré Champion, 2009.
Ordres et recompositions dans le Recueil de lettres nouvelles de Nicolas Faret (1627) ou de la négligence comme tactique. Politique de l’épistolaire au XVIIe siècle: autour du Recueil Faret. Ed. Mathilde Bombart et Eric Mechoulan. Paris: Classiques Garnier, 2011, 79-96.
Ed. avec Henriette Goldwyn: Concordia Discors. Choix de communications présentées lors du 41ème colloque annuel de la North American Society for Seventeenth-Century French Literature. 2 vols. Tübingen: Günter Narr, 2011.
Un corps équivoque: le berger dansant dans le ballet de cour, la comédie-ballet et la tragédie en musique. Corps dansant, corps glorieux. Musique et danse en Europe au temps d’Henri IV et Louis XIII. Ed. M.-B. Dufourcet et A. Surgers. Bordeaux: Presses Universitaires de Bordeaux, 2011, 193-215.
Collation, manducation et destruction dans les fêtes de Versailles, Actes d'Easton: Nourritures. Ed. Roxanne Lalande et Bertrand Landry. Tübingen: Günter Narr, 2010, 31-42.
Mirame, fête théâtrale dans un fauteuil, Revue d’Histoire du Théâtre, 245-246 (2010): 159-172.
Stefano della Bella, graveur des Nozze degli dei (1637) et de Mirame (1641), Rome-Paris, 1640. Transferts culturels et renaissance d’une école artistique. Ed. M. Bayard. Rome: Académie de France à Rome, 2010, 481-507.
The Matter of Mind: Reason and Experience in the Age of Descartes. Toronto: University of Toronto Press, 2011.
Angélique Arnauld et la génération 1591 (Louise de Marillac, Françoise de Nérestang, Antoinette Micolon). Chroniques de Port-Royal 60 (2010), 49-64.
Les éptres spirituelles de Jeanne de Chantal et le commerce épistolaire conventuel: un secrétaire spirituel au féminin. Œuvres et critiques 35 (2010), 9-20.
The Quebec Hospitalière and the Closeted Jansenist: The Duplessis-Hecquet Correspondence, with an Unpublished Letter by Hecquet. Lumen: Select Proceedings from the Canadian Society for Eighteenth-Century Studies 29 (2010), 91-106.
*Work in progress: Biographies of Marie-André Duplessis and Marie-Catherine Homassel Hecquet, and an edition of their correspondence.
"La dévotion honnête du Père Le Moyne" Œuvres et Critiques. Ed. Anne-Elisabeth Spica. Tübingen: Narr Verlag, 2010, 33-42.
*Work in progress: Rédaction d’un articleintitulé "Ad Majorem Dei Gloriam: Painful Delights in Jesuit Writings" pour un volume collectif (dont il est l’éditeur et le coordinateur) sur les concepts de peine et de souffrance dans l’Europe chrétienne du Moyen Age aux débuts de la période moderne.
Moliere and Paradox: Skepticism and Theater in the Early Modern Age. Tübingen: Günter Narr, 2010.
The Destruction and Re-Creation of Obscenity in Seventeenth-Century Pornographic Prints. Obscénités renaissantes. Ed. Hugh Roberts, Guillaume Peureux and Lise Wajeman. Genève: Droz, 2011, 423-438.
Ed. and trans. with Allison Stedman. A Trip to the Country, by Henriette-Julie de Castelnau, Comtesse de Murat. Detroit: Wayne State University Press, 2011.
*Work in progress: Critical editions of Rotrou’s L’Heureux naufrage and Dom Lope de Cardone, Thomas Corneille’s Laodice and La Mort d’Annibal, and Murat’s Voyage de campagne. - Volume II of an anthology of French women playwrights in English translation (1650-1700). - Volume III of an anthology of French women playwrights for which professor Gethner is going to edit works by Sainctonge and Durand.
The Kings Mistresses: The Liberated Lives of Marie Mancini, Princess Colonna and her Sister Hortense, Duchess Mazarin. New York: Public Affairs, 2012.
Letters and the Epistolary Novel. Teaching Seventeenth and Eighteenth-Century French Women Writers. Ed. Faith Beasley. New York: Modern Language Association, 2011.
Seventeenth-Century Women Writers. The Cambridge History of French Literature, Ed. William Burgwinkle, Nicholas Hammond, Emma Wilson. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2011.
*Work in progress: Translation of Catherine Bédacier Durand's novel La Comtesse de Mortane.
Devoir d’obéissance, obligation de résistance: lorsqu’une ursuline s’oppose à l’autorité masculine au 17ème siècle en Nouvelle-France. Seventeenth-Century French Studies 32.1 (2010), 102-117
Réflexion sur le refus des missionnaires, dans les Relations des jésuites, de comprendre le cannibalisme amérindien Actes d'Easton: Nourritures. Ed. Roxanne Lalande et Bertrand Landry. Tübingen: Günter Narr, 2010. 79-92.
The Question of Female Authority in Seventeenth-Century French Depictions of Eastern Monarchies. Seventeenth-Century French Studies 32.1 (2010), 74-89.
Méchant Chretien ne sera jamais bon Turc. Essays in French Literature, Thought and Visual Culture. Ed. A Kay and G. Adams. Oxford, NY: Peter Lang, 2012, 9-28.
France Antarctique and France Equinoctiale: Early French Representations of a Colonial Future in Brazil, in The Uses of the Future in Early Modern Europe. Ed. E. Butterworth and A. Brady. London, NY: Routledge, 2009, 110-125.
*Work in progress: Extensive study on the historiography of the early modern period, focusing on the function and reception of short narratives.
Reconfiguring Martyrdom in the Colonial Context: Marie de l'Incarnation. Empires of God: Religious Encounters in the Early Modern Atlantic. Ed. Linda Gregerson and Susan Juster. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2010, 175-190.
Uneasy Possessions: The Mother-Daughter Dilemma in French Women’s Writings, 1671-1928. Newark: University of Delaware Press, 2011.
Daring female playwrights and their filles rebelles’ in 17th century France. Forthcoming in Rebelles, vilaines et criminelles chez les écrivaines d’expression française ou la déviance au féminin. Ed. Colette Trout et al. Faux Titre, Atlanta/Amsterdam: Editions Rodopi.
Madame de Maintenon’s Proverbes inédits’: Words to Live by. Women in French Studies Journal 18 (2010), 29-42.
Metatheatricality and Subversion in the Comtesse de Murat’s Voyage de campagne. Neophilologus 94.4 (2010), 557-567.
Tragic irony in Catherine Durand’s comédies en proverbes. Papers on French Seventeenth-Century Literature XXXVII, 72 (2010), 117-128.
Services, sociabilité et maternité: les amies de Madame de Sévigné, Cahiers du Dix-Septième: An Interdisciplinary Journal 12. 2 (2009), 43-59.
Courtisane libertine et honnête homme’: Ninon de Lenclos, Libertinism and Literature in Seventeenth-Century France. Richard Hodgson. Tübingen: Gunter Narr, 2009. 273-286.
Imaginaire anatomique, débordements tribadiques et excisions: le Discours sur les hermaphrodites (1614) de Jean Riolan fils. Forthcoming in L’Hermaphrodite, de la Renaissance aux Lumières. Ed. Marianne Closson. Paris: Garnier, 2013.
*Work in progress: Littératures du leurre et MŒurs galantes aux colonies.’ Le Zombi du Grand Pérou (1697) entre Blessebois, Nodier et Montifaud. - "Le Portrait de l'Equivoque (Michelet), Maintenon et les enjeux de la différence (XVIIIe-XIXe siècles). - Book monograph on P.C. Blessebois.
*Work in progress: Travel, or the Benefits of Discontent: Marseilles - Constantinople (1650-1700).
From Fortune to Randomness in Seventeenth-Century Literature. French Studies 65. 2 (2011), 188-199.
Les Rêveries de Rousseau et l’éveil de la sensibilité. éveils.études en l’honneur de Jean-Yves Pouilloux. Paris: Classiques Garnier, 2010, 165-176.
Tragedy: Early to Mid Seventeenth Century. The Cambridge History of French Literature. Ed. W. Burgwinkle, et al. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2011, 253-261.
The Phantom of Chance: From Fortune to Randomness in Seventeenth-Century French Literature, to appear in Edinburgh Critical Studies in Renaissance Culture. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011.
Book review: Terence Cave, Retrospectives, in French Studies, 65.1 (January 2011), 93-94.
Early Modern Women Writers in a History of Ideas Survey Course. Teaching Seventeenth and Eighteenth-Century French Women Writers. Ed. Faith Beasley. New York: Modern Language Association, 2011.
Panégyrique, sacré et exemplarité dans Bérénice de Racine. French Review 82, 4 (2009), 788-799.
Work in progress: Near completion of a book entitled L’Art d’esthétiser le précepte. L’Exemplarité rhétorique dans la poétique du roman d’Ancien Régime. This study focuses on the rhetorical deployment of exemplarity in early modern novels.
Racine déraciné: l’utilisation de vers d’Andromaque dans le livret de Pitra. Regards sur la musique Grétry en société. Ed. Jean Duron. Wavre: Mardaga, 2009, 165-189.
’Une si terrible tâche’: Andromaque de Racine changé autant que l’exige la marche d’un Opéra’. Un collectif autour de l’opéra Andromaque. Ed. Benot Dratwicki. San Lorenzo de El Escorial: Glossa Music, 2010, 29-45.
Quinault et l’invention du livret d’opéra français: les styles’ de Cadmus et d’Alceste. L’Invention des genres lyriques français et leur redécouverte au XIXe siècle. Ed. Agnès Terrier et Alexandre Dratwicki. Lyon: Symétrie, 2010, 67-78.
*Work in progress: Website devoted to the works and life of Philippe Quinault: www.quinault.info.
*Work in progress: Réflexion sur le thème de la centralisation. Réflexion aussi, en matière pédagogique, sur la façon de contextualiser le 17ème siècle.
Anne de La Roche-Guilhen's Power-HungryHeroines. Actes d'Easton: Nourritures. Ed. Roxanne Lalande et Bertrand Landry. Tübingen: Günter Narr, 2010, 241-51.
Journalistic Intimacy and Le Mercure galant.Origines. Ed. Russell Ganim and Thomas Carr, Jr. Tübingen: Günter Narr, 2009, 223-231.
Nourishing Friendship: Taste, Mind and Soul chez Madame de La Fayette and her Descendant, the General of the American Revolution. Actes d'Easton: Nourritures. Ed. Roxanne Lalande et Bertrand Landry. Tübingen: Günter Narr, 2010, 173-189.
Mundus imago Dei est: The Spirituality of the Emblematist of the French Renaissance. Reformation and Renaissance Review 11.2 (2010), 165-180.
Controversy and Consolation: The Animal in the Royal Court, Madame and her Spaniels. Seventeenth Century French Studies 33.1 (2011), 16-23.
Le Got de la violence: l’allusion biblique et théologique au service de la dramatisation de l’histoire dans deux pièces de la Renaissance, la Guisiade de Pierre Matthieu et The Massacre at Paris de Christopher Marlowe. In Champs du Signe (Forthcoming).
Boileau et Bossuet: le poète-satiriste et le pasteur d’âmes: leurs rles et leurs armes dans la controverse sur l’amour de Dieu. Concordia Discors. Choix de communications présentées lors du 41e colloque annuel de la North American Society for Seventeenth-Century French Literature. Ed. Henriette Goldwyn and Benot Bolduc. Tübingen: Günter Narr, 2011.
*Work in progress: Designated co-editor with Bill Brooks and Rainer Zaiser of Lieux de cultures by the Executive Councils of two international societies, the North American Society for Seventeenth Century French Literature and the British Seventeenth Century Studies Society.
The Place of the Nonhuman in Madame de Sévigné's Letters: Toward a Transnational Early Modern Ecocriticism. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment (Forthcoming).
Abundance and Waste in Scarron's Le Roman comique: Early Modern Environments and Terrocentric Identity. French Review 86.2 (Forthcoming, December 2012).
Husband-Killer, Christian Heroine, Victim: The Execution of Madame Tiquet, 1699. Seventeenth-Century French Studies, 32 (2010), 120-136.
*Work in progress: EMF critique to appear in Changing Perspectives: Studies in Honor of John Campbell (Forthcoming 2012).
Rococo Fiction in the Age of Louis XIV (1650-1715), Seditious Frivolity. Lewisburg, PA: Bucknell University Press (Forthcoming 2012).
Intro., Ed. and Trans. with Perry Gethner. A Trip to the Country, by Henriette-Julie de Castelnau, Comtesse de Murat. Detroit: Wayne State University Press, 2011.
Trans. ’The Savage’ by Henriette-Julie de Castelnau, Comtesse de Murat. Marvelous Transformations: An Anthology of Fairy Tales and New Critical Perspectives. Ed. Christine Jones and Jennifer Shaker. Ontario: Broadview (Forthcoming 2012).
Jean Racine, Marie-Jeanne Lhéritier de Villandon, and Charles Perrault: A Revised Triumvirate. Teaching Seventeenth and Eighteenth-Century French Women Writers. New York: Modern Language Association, 2011.
The Princess and the Paradox: Irreconciliable Images in La Princesse de Clèves. Papers on French Seventeenth Century Literature, XXXVII, 72 (2010), 33-44.
Co-editor with Angus Kennedy: Changing Perspectives: Studies on Racine in Honor of John Campbell. Volume of articles all devoted to Racine. Charlottesville: Rookwood Press (Forthcoming 2012).
*Work in progress: Stage and Off-Stage in Racine's Theater - Hospitality in French Literature of the Seventeenth-Century. - Updated entry in Encyclopaedia Britannica on Jean Racine.
"Jean-Baptiste Labat and the Buccaneer Barbecue: Documenting the Culinary in 17th-Century Martinique." Gastronomica: The Journal of Food and Culture 10.1 (Winter 2010), 60-69.
Travel Writing, Ethnography, and the Colony-Centric Voyage of the Jesuit Relations from New France. American Review of Canadian Studies. (Forthcoming 2012).
’Une Hierusalem Bénite de Dieu’: Utopia and Travel in the Jesuit Relations from New France. Papers on French Seventeenth Century Literature. (Forthcoming 2012).
Work in progress: -Maistre et Escolier: Mission Ethnography and the Seventeenth-Century Jesuit Relations from New France. -’Nous Avons Experimenté’: Jacques Cartier and Travel Writing.
Blood Work: A Tale of Medicine and Murder in the Scientific Revolution. New York: W.W Norton, 2011.
Notes sur l’épistémè foucaldienne, Cahiers Philosophiques. (Forthcoming).
Réflexions sur la réflexivité théâtrale. L’Annuaire théâtral, 45 (2010), 119-35.
Theatrum mundi: l’usage des mirages. Le Magazine Littéraire, 499 (2010), 66-8.
Theatrum mundi: désenchantement et appropriation. Poétique, 158 (2009), 171-96.
Jean de Rotrou,Abraham Bosse, Jean Desmarets de Saint-Sorlin,Jean Racine.In Dictionnaire des philosophes français du XVIIe siècle. Ed. Luc Foisneau. Paris: Classiques Garnier (Forthcoming).
*Work in progress: Epistémè baroque: le mot et la chose.
A Taste for the Foreign: Worldly Knowledge and Literary Pleasure in Early Modern French Fiction. Newark: University of Delaware Press, 2011.
Performing a New France, Making Colonial History in Marc Lescarbot’s Théâtre de Neptune (1606). Modern Language Quarterly 72.4 (Forthcoming, December 2011).
Adapting The Liberal Lover’: Mediterranean Commerce, Political Economy, and Theatrical Form under Richelieu. Comparative Drama. Fall 2011.
*Work in progress: Court entertainments as they relate to diplomatic culture and ideas of Europe.
Law, Conquest and Slavery on the French Stage, 1598-1685. PhD, Columbia University, 2010.
*Work in progress: Law and cross-cultural contact (conquest, slavery) in theatre; early Modern orientalism in theater and captivity narratives.
Imagining Women’s Conventual Spaces in France, 1600-1800. The Cloister Disclosed. Farnham, Surrey and Burlington, Vermont:Ashgate Publishers, 2010.
Is the Ending to your Taste? Dissonant Dénouements and Audience Reception in Molière’s Tartuffe. Papers on French Seventeenth Century Literature, XXXVII, 72 (2010), 27-36.
Tropes at Play: Rhetoric and Concupiscence in Pascal’s Pensées. Papers on French Seventeenth Century Literature (Forthcoming 2012).
Le métarécit dans Le Roman comique de Scarron: l’écriture postmoderne à l’épreuve de l’âge classique. Cahiers de l’Association Internationale des Etudes Françaises 63 (2011), 229-242.
Alexandre le Grand relu à la lumière de Cinna ou la clémence d’Auguste: la question de la magnanimité du souverain chez Racine et Corneille. Changing Perspectives: Studies on Racine in Honor of John Campbell. Ed. Ronald W. Tobin and Angus Kennedy. Charlottesville: Rookwood Press (Forthcoming 2012).
La rhétorique de l’harmonie discordante: La théorie de la pointe dans les traités poétiques du XVIIe siècle. Concordia Discors. Choix de communications présentées lors du 41ème colloque annuel de la North American Society for Seventeenth-Century French Literature. Ed. Benot Bolduc et Henriette Goldwyn. Tübingen: Narr Verlag, 2011. Vol. 2, 45-53.
Die Diskursivierung der Ethik der Selbstsorge im Theater der französischen Klassik: Racines Bérénice und Corneilles Tite et Bérénice. Politik Ethik Poetik. Diskurse und Medien frühneuzeitlichen Wissens. Ed. Thorsten Burkard, Markus Hundt, Steffen Martus, Claus-Michael Ort. Berlin: Akademie Verlag, 2011: 43-55.
Autour de quelques méthodes de la recherche dix-septièmiste en Allemagne: le style de Spitzer, la mimésis d’Auerbach et l’anthropologie négative de Stierle. XVIIème siècle (Forthcoming 2012).
Ed. Nicolas Boileau (1636-1711), diversité et rayonnement de son Œuvre. Papers on French Seventeenth-Century French Literature, Biblio 17. Œuvres et Critiques, XXXVII, 1 (2012).