The digitization of the Comédie-Française’s administrative records for the period between 1680–1793 offers a wealth of new data for expanded areas of scholarly investigation and analysis of productions and theater audiences. At the same time, new understandings of 17th and 18th-century theater practice pose new questions and possibilities for contemporary presentations of the classical repertoire. Sessions in French and in English. Event organized by NYU Department of French, Christian Biet, Benoit Bolduc; with Paris Ouest-Nanterre, MIT, la Comédie-Française, Harvard, Paris Sorbonne, Poitiers University
Tuesday, October 14
Location: La Maison Française NYU 16 Washington Mews (corner University Place)
Le Répertoire mis en jeu
9:30 – 10:30 a.m. Benoit Bolduc (NYU) Introduction Christian Biet (Université de Paris Ouest-Nanterre) Programme RCF / Actualités du patrimoine et du répertoire: Nécessité du répertoire contre la célébration du patrimoine 10:45 a.m. – 12:30 p.m. and 2:00 – 6:00 p.m. Expériences pratiques d’un choix de soirées des 14 et 15 octobre Proposition de Guy Spielman (Georgetown) Mardi 14 octobre 1727 Les Vendages de Suresnes, Dancourt Le Philosophe marié, Destouches Proposition des élèves du TNS et du Conservatoire de Paris (CNSAD) Mercredi 15 octobre 1760 Mahommet, Voltaire L’Oracle, Saint-Foix Proposition des élèves de Harvard avec Sylvaine Guyot Dimanche 15 octobre 1786 Philoctète, La Harpe Le Barbier de Séville, Beaumarchais Proposition des élèves de Princeton avec Florent Masse Samedi 14 octobre 1769 Hamlet, Ducis Le Marriage fait et rompu, Dufresny Proposition dramaturgique de Christophe Triau (Paris Ouest-Nanterre, dramaturgie CDN Thionville) Lundi 15 octobre 1792 La Liberté conquise, Guerville Proposition des élèves du TNS et du Conservatoire de Paris (CNSAD) Lundi 15 octobre 1792 La Liberté conquise, Guerville
Wednesday, October 15
Location (morning and afternoon sessions): Humanities Initiative NYU 20 Cooper Square, 5th Floor Reservations required (for this session only). RSVP here.
Histoire du théâtre et humanités numériques: Les Registres mis en lumière
9:30 – 10:30 a.m. Programme RCF / Actualités de le recherché en histoire du théâtre et des nouvelles technologies Jamie Folsom (MIT) Sara Harvey (Paris Sorbonne) Jeffrey Ravel (MIT) Agathe San Juan (Comédie-Française) 11:00 a.m. – 12:00 p.m. Premières évaluations de la base Jeffrey Ravel (MIT) Christian Biet (Paris Ouest Nanterre) 1:30 – 6:30 p.m. Brèves promenades dans les registres par l’équipe RCF Sylvaine Guyot (Harvard) Tiphaine Karsenti (Paris Ouest Nanterre) Le Genre tragique Georges Forestier (Paris Sorbonne) Les Reprises des pièces de Molière Jeffrey Ravel (MIT) Les Liens entre représentations et publications des pièces Florence Filippi (Université de Poitiers) Les Représentations de Ducis Sara Harvey (Paris Sorbonne) Sophie Marchand (Paris Sorbonne) La Réception des créations dans la presse d’actualité Damien Chardonnet (Paris Ouest Nanterre) Lekain et la question des administrateurs des registres Romain Jobez (Université de Poitiers) Les débuts d’acteurs dans les registres Agnès Vève (Paris Ouest Nanterre) Les Pièces avec divertissements Agathe San Juan (Comédie-Française) Titre à confirmer Christian Biet (Paris Ouest Nanterre) Les Recettes et le spectre du spectateur Pierre Franz (Paris Sorbonne) Les Soirées “Voltaire” à la Comédie-Française
Wednesday, October 15
Location (evening session): La Maison Française NYU 16 Washington Mews (corner University Place)
Performances
7:00 – 9:00 p.m. Les Registres de la Comédie-Française Soirée du mercredi 15 octobre 1760 Mahomet de Voltaire et L’Oracle de Saint-Foix Soirée du lundi 15 octobre 1792 La Liberté conquise de Guerville Benoit Bolduc Introduction Pierre Franz Christian Biet Présentation Performance: Élèves du TNS (École Supérieure de Théâtre National du Strasbourg) et du CNSAD (Conservatoire de Paris) Jade Herbulot Julie Bertin Clara Hédouin Romaric Seguin Sacha Tororov
Sponsors Agence Nationale de la Recherche Centre d’Histoire des Arts et des Représentations de Paris X (Nanterre) Centre d’Étude de la Langue et de la Littérature Françaises des XVIIe et XVIIIe Siècles (Paris Sorbonne Université de Paris IV) Comédie-Française Harvard University Hyperstudio: Digital Humanities at MIT NYU Faculty of Arts & Science and Humanities Initiative Cultural Services of the French Embassy